Rata anuală a inflaţiei în zona euro a atins un nou maxim istoric în septembrie – 10% – cu mult peste ţinta BCE, de 2%, ceea ce menţine presiunile asupra instituţiei cu sediul la Frankfurt să opteze pentru o nouă majorare semnificativă a costului creditului în octombrie, apreciază analiştii. Iniţial, inflaţia a crescut ca urmare a majorării preţurilor energiei, evoluţii care nu pot fi afectate de deciziile de politică monetară, dar rolul acestui şoc legat de aprovizionare acum se atenuează.
‘În ultimele luni, factorii pe partea cererii şi ofertei au jucat în mare parte roluri similare în inflaţia de bază. Recent, contribuţiile la inflaţie ale componentelor determinate de cerere le-au depăşit pe cele determinate de aprovizionare’, apreciază BCE.
Inflaţia este acum percepută ca aproape de nivelul de vârf, dar declinul ar urma să fie iniţial lent, iar un alt studiu al BCE indică temerile consumatorilor că în următorii ani se va menţine creşterea preţurilor. Aşteptările inflaţioniste pentru următoarele 12 luni rămân la 5%, iar pentru următorii trei ani la 3%, arată datele BCE.
Analiştii se aşteaptă ca BCE să adopte o nouă majorare de dobândă, tot de 75 de puncte de bază, la reuniunea de politică monetară din octombrie, iar până la finele anului dobânda la depozite, care este în prezent la 0,75%, să treacă dincolo de 2%.
Vezi și:
În Europa de Est, criza costului vieții se resimte mai puțin decât în Occident. Consumatorii din Europa de Est trec prin criza costului vieţii mai bine decât unii consumatori din Europa Occidentală, conform LPP, unul din cei mai mari retaileri de fashion din regiune, transmite Bloomberg, conform Agerpres.
Grupul polonez LPP, care vinde haine sub mărci ca Reserved, Cropp, House, Mohito şi Sinsay, a raportat o creştere anuală a vânzărilor de 19% în trimestrul care s-a încheiat la 31 iulie, în pofida ieşirii din Rusia. Joi, acţiunile retailerului au urcat la Bursa de la Varşovia cu 10%, după ce a anunţat că tendinţele rămân intacte şi şi-a menţinut previziunile anuale de profit.
LPP, care oferă preţuri uşor mai scăzute decât ale rivalilor, intenţionează să-şi extindă prezenţa în ţări ca Cehia şi România, pentru a compensa pierderea pieţei din Rusia. De asemenea, va deschide magazine în Londra şi o primă unitate în Italia, la Milano.
Semnalul pozitiv de la LPP contrastează cu imaginile mai sumbre de la firmele din Europa Occidentală, cum ar fi Hennes & Mauritz AB (H&M) şi Next Plc, care au atras atenţia asupra efectelor inflaţiei asupra consumatorilor lor.
Incertitudini ridicate privind evoluția din 2023
“Încă nu vedem în rândul clienţilor tendinţa de a trece la branduri mai ieftine. Pentru moment, putem trece consumatorilor costurile mai ridicate şi rămânem încrezători că vânzările până la finalul anului nu se vor modifica semnificativ, dar există incertitudini ridicate privind evoluţia din 2023”, a afirmat directorul financiar al LPP, Przemyslaw Lutkiewicz.
Datele bune privind vânzările firmei poloneze vin în pofida inflaţiei ridicate şi a încetinirii creşterii în Europa de Est, cea mai afectată regiune de criza energetică provocată de invadarea Ucrainei de către Rusia. Deocamdată, pieţele solide ale forţei de muncă şi programele guvernamentale îi ajută pe consumatori să facă faţă dificultăţilor.
“Câştigurile LPP arată că Europa de Est, cu un şomaj scăzut şi o creştere a salariilor în linie cu inflaţia, este în prezent mai puternică pentru sectorul de îmbrăcăminte decât Europa Occidentală”, a apreciat Tomasz Sokolowski, analist la Santander Bank Polska. Acesta a adăugat: “Grupul polonez, care are deja un brand recunoscut low-cost, Sinsay, pare bine poziţionat pentru viitoarea încetinire a economiei şi investitorii ar putea realiza acest lucru”.
Grupul polonez, afectat de deprecierea monedei naţionale, zlotul, care a avut anul acesta una din cele mai slabe performanţe pe plan global, deja a majorat preţurile cu 7-10% şi ia în considerare noi creşteri dacă dolarul rămâne în continuare solid.