Consumul de benzină și motorină a crescut în acest an, în condițiile în care consumatorii au reluat călătoriile și activitatea de afaceri s-a redresat. Pentru 2022, consumul de țiței ar trebui să ajungă, conform Reuters, la 99,53 milioane de barili pe zi (bpd), în creștere de la 96,2 milioane de bpd în acest an, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie. Această cifră ar fi cu puțin mai redusă decât consumul zilnic de 99,55 milioane de barili din 2019.
Acest lucru va pune presiune atât pe OPEC, cât și pe industria de șisturi din SUA pentru a satisface cererea – după un an în care marii producători au fost surprinși de revenirea activității care a copleșit oferta și a dus la scădderea stocurilor la nivel mondial. Numeroase națiuni OPEC s-au străduit să suplimenteze producția, în timp ce industria de șist din SUA trebuie să facă față cererilor investitorilor de a menține cheltuielile.
După ce a început anul la 52 de dolari pe baril, țițeiul Brent a urcat până la aproximativ 86 de dolari pe baril, înainte de a scădea la sfârșitul anului. Previziunile spun că prețurile și-ar putea relua traiectoria ascendentă în 2022, cu excepția cazului în care oferta crește mai mult decât se așteaptă. Cercetătorii de la Bank of America estimează că Brent va ajunge la o medie de 85 de dolari pe baril în 2022, din cauza stocurilor scăzute și a lipsei de rezerve.
Necunoscuta este tulpina Omicron, în condițiile în care numeroase țări au reintrodus restricții de călătorie, ceea ce va afecta industria aviatică și consumul.
„Dacă acesta este un alt val ca cele pe care le-am văzut înainte, atunci este o lovitură negativă pentru creșterea economică în primul trimestru din 2022”, a declarat Damien Courvalin, șeful departamentului de cercetare în domeniul energiei de la Goldman Sachs. „Dar, dacă există o redresare ulterioară, cererea de petrol, care a atins pentru scurt timp nivelurile de dinainte de COVID la începutul lunii noiembrie, ar fi atunci la noi maxime recorduri pentru cea mai mare parte a anului 2022”.
Revenirea din 2021 i-a luat prin surprindere pe furnizori, crescând tensiunile dintre marile țări producătoare și cei mai mari consumatori din lume, precum Statele Unite, China și India. În contextul în care prețurile la benzină au crescut puternic la începutul acestui an, președintele american Joe Biden a cerut Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol și aliaților săi, cunoscută sub numele de OPEC+, să majoreze producția globală după ce a limitat oferta timp de luni de zile.
Cu toate acestea, națiunile OPEC au întâmpinat dificultăți în creșterea producției din cauza investițiilor insuficiente, în condițiile în care datele Reuters au arătat că grupul și-a depășit obiectivele de producție în noiembrie.
Industria de șisturi din SUA, în mod similar, nu a reacționat la prețurile mai mari așa cum o făcuseră anterior, cedând presiunii investitorilor de a restrânge cheltuielile. Producția totală a SUA a fost în medie de 11,2 milioane de bpd în 2021, comparativ cu un record de aproape 13 milioane de bpd la sfârșitul anului 2019, potrivit Administrației americane pentru informații energetice.
Canada, Norvegia, Guyana și Brazilia ar trebui să suplimenteze oferta în anul următor, a declarat vicepreședintele senior de analiză al Rystad Energy, Claudio Galimberti. Producția de petrol din SUA ar urma să ajungă la o medie de 11,9 milioane de bpd pentru 2022, potrivit EIA.
Consumul global de petrol ar urma să revină la o medie de 99,5 milioane de barili pe zi în 2022, aproximativ la același nivel la care a fost în 2019.
Consumul global de petrol este așteptat să revină la o medie de 99,5 milioane de barili pe zi în 2022, aproximativ la același nivel la care a fost în 2019.
Cazurile de coronavirus sunt în creștere datorită variantei Omicron, foarte contagioasă, iar noi valuri ale pandemieei ar putea încetini redresarea în marile economii. AIE și-a redus previziunile pentru 2021 și 2022 cu 100.000 bpd în medie pentru a ține cont de scăderea călătoriilor cu avionul.
„Chiar și 5% din populația nevaccinată poate crea o criză”, a declarat Fereidun Fesharaki, președintele companiei de consultanță FGE. „Ideea că poți avea 70, 80 sau 90% vaccinați și să fii în regulă este contestată”.
Cu toate acestea, există încă puține dovezi că Omicron a avut un efect dramatic asupra cererii. Stocurile de carburanți de la hub-ul Amsterdam-Rotterdam-Anvers (ARA), un loc cheie pentru transportul maritim de petrol și gaze din Europa, au scăzut în cea mai recentă săptămână – un semnal al unui consum constant. Prețurile carburanților sunt cele mai mari înregistrate vreodată în Marea Britanie, arată datele firmei de servicii auto RAC, unitatea Fuel Watch.
În Asia, marjele de profit ale rafinăriilor pentru producerea de benzină s-au răcit în ultimele săptămâni, pe fondul îngrijorărilor legate de cererea generată de Omicron, dar așteptările generale pentru 2022 sunt de redresare în continuare, cu profituri mai mari pentru distilate precum motorina.
Se așteaptă ca piețele emergente din Asia, precum Indonezia și Thailanda, să se redreseze mai puternic în 2022, a declarat Peter Lee, analist senior pentru petrol și gaze la Fitch Solutions.
Cererea de benzină ar trebui să crească cu 350.000 de barili pe zi în 2022 în Asia, potrivit lui Richard Gorry, director general la JBC Energy Asia. „Cea mai mare parte a acestei creșteri a cererii va proveni din India, urmată de China”, a spus el. „Dar am vedea chiar și o creștere a cererii în Japonia cu 30.000 de barili pe zi, pe măsură ce restricțiile COVID se reduc”, transmite Mediafax.